reklama

Práca alebo štúdium v zahraničí? Jednoznačne Dánsko! Ale...

Všetci niekedy rozmýšlame, aké by to bolo jednoducho odísť zo Slovenska, urobiť vo svojom živote radikálnu zmenu, zarobiť si, ísť na dovolenku, kúpiť si niečo po čom dlho túžime. Presne takto som sa cítila aj ja a odišla som do Dánska. Prečo Dánsko?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Navštevovala som gymnázium v Prešove, mala som všetky predmety v anglickom jazyku. Veľa ľudí sa ma pýta či aj Slovenský jazyk... (Ak to napadlo aj vás, kľudne sa ma na to opýtajte. Stále sa na tejto otázke schuti zasmejem). Pred maturitou sme mali prednášky o rôznych svetových školách, jednou z tých prednášok bolo aj školstvo a sociálny systém v Dánsku. Mňa to tak neuveriteľne nadchlo, že som sa v tom momente rozhodla, že idem do toho!

PRIJÍMACIE KONANIE NA VYSOKÚ ŠKOLU V DÁNSKU

Bol október, termín prijímacích pohovorov bol niekedy v marci. Pohovor mal pozostávať z anglickej gramatiky a ústny pohovor s profesorom z Dánska, ktorý prišiel s nami tento rozhovor spraviť do Prešova. Neverila som tomu, že je nejaký vysokopostavený profesor ochotný trepať sa celú tu diaľku, až kým som ho nevidela na vlastné oči.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Gramatický test bol v podstate celkom jednoduchý. Bolo tam päťdesiat viet, v ktorých chýbalo jedno slovo a bolo potrebné ho doplniť. Uľahčilo mi dopĺňanie to, že tam boli možnosti A, B, C, D. Myslím, že som stratila 2 či 3 body z 55. Nie som až taký inteligent, len vedľa mňa sedelo jedno múdre dievča, tak som si pár krát od nej poprosila servítku. Z ústnej skúšky som mala stres, no len čo som sa pred toho profesora posadila, všetko opadlo. Obávala som sa, že sa začne vypytovať na nejakú históriu Dánska alebo niečo podobné. Samozrejme ja som v tom čase nemala ani páru. Jediná vec, ktorú som vedela, bolo hlavné mesto, že sa tu nachádza socha Malej morskej panny a že meno kráľovnej je Margaréta II. No profesor sa len zľahka usmial a opýtal sa ma ako sa mám, aké mam záľuby. Vedela som, že je dobre. 20 minút sme sa porozprávali a s úsmevom som vyšla z dverí...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O pár mesiacov na to mi prišiel domov papier zo školy, kam som si podala prihlášku, že som prijatá. Bola som samozrejme, veľmi šťastná.

V máji, po maturite, som odcestovala do Kodane s myšlienkou, že idem na tri mesiace robiť a pôjdem do školy.

...

Po mojom príchode som mala obrovské šťastie, s prácou a ubytovaním mi pomohli veľmi milí a ochotní Slováci. ktorých som stretla na druhý deň po mojom príchode, ale ak by som ich nebola stretla, tak by to bolo omnoho ťažšie. Najmä s ubytovaním, ktoré je tu veľmi náročné zohnať. Samozrejme, na internete nájdete širokú ponuku izieb na prenájom, len to sú väčšinou izby "na čierno" a tu nastáva prvý závažný problém...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ČO SI POTREBUJETE V DÁNSKU VYBAVIŤ ABY STE MOHLI ZAČAŤ PRACOVAŤ?

V prvom rade je veľmi dôležité nájsť si izbu alebo byt (hlavne nie na čierno), na ktorý dostanete kontrakt, resp. nejakú zmluvu a pri prvom kontakte s prenajímateľom sa opýtať, či si budete túto adresu môcť zaregistrovať na Skat-e (daňový úrad). Prečo? Na to aby ste tu mohli začať legálne pracovať potrebujete získať CPR - nummer, to je registračné číslo, ktoré vám bude automaticky pridelené. Je v podobnom tvare ako rodné číslo na Slovensku. Je namáhavé nájsť si prácu bez dánčiny, nie to ešte bez CPR čísla, ale našťastie mnoho firiem a fabrík sú k ľuďom zo zahraničia natoľko zhovievaví, že sú ochotní poskytnúť kontrakt ešte predtým, než CPR-ko máte, takže na SKAT pôjdete len s kontraktom a oni vám na jeho základe vydajú potrebné dokumenty aby ste mohli začať pracovať. Samozrejme, je možné si nájsť prácu na čierno, ale to osobne veľmi neodporúčam, pretože stretla som pár ľudí, ktorým po mesiaci šéf povedal, že nebol spokojný s jeho prácou alebo nejakú podobnú hlúposť a jednoducho nedostali ani korunu (dánsku korunu, samozrejme).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

KOĽKO JE MZDA NA HODINU A AKÁ JE V DÁNSKU DAŇ?

Minimálna mzda na hodinu sa tu pohybuje okolo 105 DKK. To je v prepočte viac ako 14 eur. Túto hodinovú mzdu dostanete väčšinou v už spomínaných väčších spoločnostiach a fabrikách (napríklad: upratovanie izieb v hoteloch, práca v skladoch, práca v baliarni, atď.). S priemerným anglickým jazykom je ľahké si nájsť prácu v talianskych reštauráciách, kde majú takmer celý personál z rôznych krajín sveta alebo v kaviarni ako čašník/čašníčka, kde je hodinová mzda o niečo vyššia. Najväčšia pravdepodobnosť, že si prácu nájdete, je v mesiacoch marec, apríl, máj, jún, júl, august a september, keď je tu turistická sezóna.

Čo sa týka daní, také ružové to až nie je. Daň v Dánsku je 36%. No vaša mesačná výplata nikdy nie je zdanená 36%, pretože na začiatku, pred prvou výplatou, vám určia "nezdaniteľnú čiastku", ktorá sa pohybuje od 4000-5000 dánskych korún (538-672 eur). To je hodnota, ktorú vám nikdy z vašej výplaty "nevezmú". Takže napríklad: ak máte plný úväzok a 105 korún na hodinu, zarobíte 16 800 DKK, z toho sa vám odpočíta nezdaniteľná položka a zdanených vám bude zhruba 12 500. korún, takže "v čistom" zarobíte okolo 12 000 korún, čo je 1613 eur. Nezdaniteľnú čiastku má každý inú. Rozdiel je od 1-1000 korún. Podľa čoho na začiatku určia túto položku? Snažila som sa to zistiť, ale aj samotní Dáni vám povedia, že jednoducho záleží ako sa v daný deň na daňovom úrade vyspia.

ŠTÚDIUM

Najväčšie plus je, že štúdium v Dánsku je ZADARMO. Poznám veľa ľudí, ktorí tu v Dánsku študujú a sú veľmi spokojní. (Nie. Ja som do školy nakoniec nešla, ale začala som pracovať.) Štúdium je zamerané najmä na skupinovú prácu a práci na rôznych projektoch. Slováci tu v Dánsku, ho hodnotia veľmi pozitívne a vraj je omnoho jednoduchšie a voľnejšie ako u nás. Do školy sa chodí väčšinou 4-krát do týždňa, vyučovanie trvá zhruba 5-6 hodín. Študenti si privyrábajú najmä nočnými prácami, napríklad v baroch alebo roznášajú noviny na bicykli.

MESAČNÉ NÁKLADY NA ŽIVOT

Mesačné náklady sa pohybujú okolo 600-1000 eur na mesiac. Najdrahšou záležitosťou je bývanie, ale v súčasnosti je tu veľa izieb na prenájom, čo je najrozumnejšou alternatívou, ak chcete čo najviac ušetriť. Izba stojí od 2000-4000 korún. Na začiatku je potrebné zaplatiť aj depozit, ktorý je väčšinou v rovnakej hodnote ako mesačný nájom. Najčastejšie výdavky:

- nájom: 3000 korún

- mesačný lístok na verejnú dopravu: 335 korún (čím ďalej od centra bývate, tým je to drahšie)

- jedlo: 1500 korún

- základné potreby: 500 korún

SPOLU: 5335 korún (717 eur)

Toto sú základné informácie o tejto krajine. Ja ju ako krajinu na zárobok odporúčam (aj na štúdium) a ak by som sa mala opäť rozhodnúť či tu chcem ísť, jednoznačne poviem ÁNO!

Katarína Kráľová

Katarína Kráľová

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáDánskoSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu